Så var det dax igen..

I lördags jobbade jag på Djurmagazinet.

När jag kom hem och öppnade ytterdörren så stod endast en glad cockerspaniel innanför dörren och viftade på svansen.
I vanliga fall hinner man inte ens ta i handtaget innan man hör skall innifrån och möts av 2 glada och förväntansfulla hundar.. men den här gången stod som sagt bara en hund där.
Jag tog förgivet att mamma var på promenad med Ina eftersom att det var så tyst.. När jag kom in i vardagsrummet så såg jag att så inte var fallet...

På golvet, liggandes på en fäll låg Ina och skakade som ett asplöv..´"Kul, vad är det nu då" var min första nervösa tanke...

Mamma berättade då att hon hade varit på en långpromenad någon timme innan jag kom hem. Ina hade haft både fleece overall och hurtta täcket för att det var så kallt ute. När dem väl hade kommit in igen så skulle Ina hoppa upp i soffan varpå hon tar satts med frambenen och halkar till på fleecefilten som ligger där..
Det var inte så att hon ramlade ner på sidan eller något , utan gled rak ner med framtassarna på golvet bara .. OCH när detta hände så skrek hon även till:/

Jag satte mig ned på huk och försökte få henne att ställa sig upp, vilket hon gjorde också men med ett högt skrik..
Dessutom vek hon ryggen som en ostbåge.. DISKBRÅCK tänkte jag självklart!

Jag hade planerat att gå ut men det var bara att planera om..
Satte istället på en film och bäddade ner oss under mitt duntäcke. Senare på kvällen hade kröken på ryggen försvunnit och hon verkade klart mycket piggare :)

Med tiden blev det bättre och bättre..
Hon fick korta promenader och fick ligga varmt , och det hjälpte verkligen.
Hon lyckades ställa sig upp fler gånger utan att pipa och tillslut var hon helt tyst.. Stel men tyst! Antagligen var det en rejäl sträckning i ryggen.. Tydligen är det många hundar som fått det nu när det har varit så kallt. Men ändå..

Nu är hon iaf helt symtomfri och verkar inte alls bekymrad längre!:)

Jag har funderat på att hitta ett sätt att träna upp hennes rygg på men vet inte riktigt hur..? Tips någon?
Simmning är bara att glömma, det kommer bara bli en kamp.. 


Helgen ska jag spendera i Nacka, ska bli så himla skönt!
Glöm inte bort att strecha era hundar när dem har varit ute i den här kylan! Nu blir det filmtajm!

Kommentarer
Postat av: Kina

Men orkar man...puh vilken tur att hon är sig själv igen!

Pussa henne extra från mig hennes syster o Dutten

2010-01-15 @ 19:10:01
URL: http://funtasticdobermanns.se
Postat av: Fanny

Sackars Inizen... Jag tror på att "Över" klä på dom nu, dom har ju inte en gnutta underhuds fett och ingen underull så man fattar ju själv att det blir snorkallt ute för dom. Man vet ju själv hur stel man blir när det är kallt och om man då gör ett oväntat move som hon gjorde är det ju inte konstigt att man skadar sig...



Jag vet inte hur det är för Ina, asså vilka rörelser man ska undvika mm men boken fysioterapi för hundar är kanon tycker jag. Tror du simning är helt uteslutet??? För annars är ju det oslagbart. Asså Stella vår först dobbis va ju hysterisk med vatten, men hon liksom vande sig vid simmet i pool. Dom kan ju liksom inte göra illa sig där heller, om man inte klantarsig totalt. Vi får åka till Madde och teste!!! TA MED REGNKLÄDER säger ka bara hahahahahahahaha

2010-01-18 @ 10:08:35
URL: http://qarmacleoyoga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0