Spår, tävling och "konstiga" djur ..

Jaha, då var det tid och uppdatera igen, inte blir det speciellt ofta, men jag ska försöka bättra mig:)
Ina mår toppenbra och hennes konditon och har blivit mycket bättre, har ökat på promenaderna och håller mig till resten av träningprogramet för att hon inte ska bli överansträngd i benet.

Dessutom så tränar vi på som tokar inför den kommande lydnandstävlingen framöver...

Just nu känns det helt okej med dem flesta momenten, ställande under gång och apporteringen är väll det som skulle behöva slipas på + lite annat smått och gått men det är bara att träna på...  
Jag ser den här tävlingen som en slags prövning för oss båda, Ina har ju inte direkt varit så aktiv under det här året, så tävlingen får i sin tur visa vilka moment som behöver tränas mer på och inte.. sen är det bra för mina tävlingsnerver men det ska nog inte bli några problem.
Det brukar bara vara lite nervösi början men försvinner snabbt igen, som tur är;)

Ja, juste, måste bara berätta vad som hände förra veckan.. det började på söndagskvällen runt 00.00..
Våran andra hund jappe hade precis varit ute på tomten och kissat, han kom in och sprang och la sig i sin korg... mamma gick ut på altanen och stängde grinden efter honom och då hör hon plötsligt hur någonting "skäller/jamar/skriker/ vet inte hur jag ska förklara lätet, men det var en blandning av dessa kan man säga...
 Hon kom inspringande och frågade oss andra om vi hade hördt ljudet??!!
Hela familjen hörde ljudet och min första tanke var att det var Jappe som hade blivit rädd för något och därför skrek sådär.. men så var det alltså inte, eftersom att Jappe var innomhus när det lät?!
Vi prade ingenting mer om det utan gick och la oss för natten..
På morgonen när jag skulle släppa ut Ina på tomten så betedde hon sig jätte konstigt..
svansen hängde, hon fnös och raggen stod rakt upp...
Hon sprang in på alltanen, morrade till, ut på gräsmattan igen och sådär höll hon på...
Hon kunde inte koncentrera sig på någontning annat än att vädra i luften och lukta på gräsmattan..
Efter 45 min promenad så började hon sakt slappna av.. tills vi kom tillbaka till tomten... då började hon spänna sig igen.... Någonting hade varit på tomten som skrämde henne men vad visste jag inte....

Inte förens NU vet vi vad det var, det var ett Lodjur!
Flera människor här där vi bor har nämligen sett lo  på flera platser runt omkring i området, och igår fick vi höra inspelade läten på datorn för att kunna fastställa om det var dessa vi hade hört och det var det, vilket är jätte läskigt tycker jag pga att den då hade varit så nära inpå... det är annaers ett mycket sällsynt och skyggt djur.. 
Nu blir det inga ensamma utevistelser  för jappe i trädgården när det är mörkt iallafall, det är en sak som är säkert!!

Idag var vi föresten ute vid malmsjön och spårade också!
Jappe är lika duktig som vanligt, inget att klaga på, funderar på att göra anlagsprovet med honom i vår, får se hur det blir.. Inas spår var lite mer besvärligt...
Hon tog det iallafall men tempot hade kunnat vara lite lugnare men med tanke på att hon  bara har spårat 3 gånger i sitt liv så vill jag inte klaga!
ska försöka spåra mycket mer nu till våren!:D

Nu ska jag ut med hundarna en sista sväng..
Imorgon ska vi försöka träna , roligt när man ser så snabba resultat med Ina!

Kommentarer
Postat av: Fanny

Usch va läskigt med ett Lodjur så nära. Jag är alltid lite orolig för cleo när vi går på åkrar och där det finns massa rovfåglar. Hon är ju väldigt liten och skulle kunna plockas av en hur lätt som helst. Nä hemska tanke. Ses vi i helgen? Det är vell då det ska vara sök med Madde??? Hej svej!

2008-11-10 @ 16:50:04
URL: http://qarmacleoyoga.blogg.se/
Postat av: ida

Hej!

Kul att ni har en blogg.

Hoppas allt är bra med dig och söta Ina.

Läskigt med lodjur sådär nära.

Hoppas ni får en bra vecka.



// Ida,Valter & Saga.

2008-11-10 @ 23:02:22
URL: http://www.valtersaga.se
Postat av: Liselott & Diva

HEEEJ



Vi vill också ha ett lodjur!! Vilken tur att ni inte mötte det..



Så viktigt är det väl inte med momenten? Måste Iniz kunna dom? Du e så känslig!!!



Ska försöka få tag på Monica ang ridhus, måste bara ha hennes nummer först...



//Liselott

2008-11-11 @ 15:57:29
URL: http://www.freewebs.com/winonasdiva
Postat av: Liselott

Hej lilla Therese



Jag har fått PM:et för lydnadstävlingen, du oxå hoppas jag!?

Du start nr 4 och jag nr 7, Sussi har nr 10.



Bra nummer tycker jag. Det är nästan så att jag kan titta på dig :)



Vi syns imorrn



//Liselott

2008-11-13 @ 22:19:10
URL: http://www.freewebs.com/winonasdiva
Postat av: Madde

Hejsan! Tack för sist, jag har en hel drös med snittslar som är dina :-) Synd att du inte kan ha din fina Kennel Jacka när du tävlar i helgen :-)

Vi håller tummarna stenhårt att det ska gå bra och att ni kan ha KUL på planen och inte bli för nervösa ;-)

Messa resultatet när ni är klara :-)

Kramiz Madde

2008-11-18 @ 07:57:45
URL: http://www.dobvoyage.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0